Protea Place of Safety - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Laura Walker - WaarBenJij.nu Protea Place of Safety - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Laura Walker - WaarBenJij.nu

Protea Place of Safety

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

10 Maart 2007 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Wat kan je hier toch veel beleven in een week tijd! Eindeloos op het strand lopen, uitgaan, en langs de 100 zenders op de televisie zappen, zwemmen in het zwembad in je tuin. Het ene moment sta je in een enorm luxe winkelcentrum, zo groot dat je erin kunt verdwalen, en het volgende moment sta je met een klein meisje met HIV op je arm.
De kinderen van Protea hebben allemaal een heftig verleden, ze zijn mishandeld en beschadigd, wat duidelijk in hun gedrag terug te zien is. Sommige hebben HIV en/of TBC en veel kinderen hebben ringworm of komen binnen met luizen. De meeste kinderen hebben daarom heel kort haar, waardoor ik het in het begin moeilijk vond om de jongetjes en de meisjes uit elkaar te houden.
Ze hebben ook allemaal bijzondere en mooie maar ook erg moeilijke afrikaanse namen maar ik begin het nu te onthouden. Er worden drie talen gesproken, het Afrikaans, wat enigzins op Nederlands lijkt, Engels en Xhosa.
Deze week heb ik de tijd gehad om de kinderen een beetje te leren kennen, kunnen zien wat ze op een dag allemaal doen en hoe dat gaat en heb ik dossiers over de kinderen doorgelezen. Wat een ellende staat daar in!
s’Morgens gaan de kinderen naar school op het terrein van Protea. Sommige kinderen zijn nog nooit naar school geweest waardoor de leeftijden in de verschillende klassen erg varieeren. Tussen de middag wordt er samen gegeten in de diningroom en dat gaat allemaal vrij gedisciplineerd, allemaal in de line-up, van groot naar klein, en voor het eten staand een gebed opzeggen. Dan blijven de jongste kindjes bij ons en gaan de oudsten nog twee uur naar school. We doen leuke dingen met de kinderen, spelen, handwerken, sporten en er zitten soms aapjes in de bomen die de kinderen dan achterna gaan rennen. Ze zijn heel aanhankelijk en knuffelig maar soms ook verschrikkelijk moeilijk, helemaal als ze alleen maar Xhosa spreken.
De kinderen hebben vaak veel geweld gezien en passen dit ook op elkaar toe. Een vrouw die er werkt vertelde me dat ze met een stuk glas in haar been is gestoken door een van de oudere meisjes. Ditzelfde meisje heeft een erg geweldadig verleden en haar lichaam zit onder de brandwonden. Zij is een van de meisjes die ook geweld gebruikt naar de andere kinderen en vooral bij een nieuw meisje. Het schijnt dat zij dat meisje van de week met een kapotgeslagen fles heeft bedreigd.
Woensdag zaten we in de dining-room voor het (warme, en vreemde..) middageten, toen een van de Xhosa-vrouwen met een stok binnenkwam. Ze liep op het meisje af die met de stukgeslagen fles had rondgelopen en voor ik het goed en wel in de gaten had sloeg ze het meisje drie keer heel hard op haar hand. Het meisje gilde en begon ontzettend hard te huilen en iedereen was stil. Ik wisselde een blik met die vrouw en ik denk dat ze gezien heeft hoe ik erover dacht.
De volgende dag was er namelijk een meeting met de staff. Er waren collega’s bij met wie ik nog nooit gepraat had en nog twee andere nederlandse studentes die de vorige dag ook in de eetzaal aanwezig waren geweest. Dit was mijn vierde dag. De meeting begon en de Xhosa-vrouw die het meisje had geslagen vroeg als eerste aan mij of ik iets te vertellen had. Het was stil en ik vroeg me af wat ik moest doen. Ik wilde een leuke band met mijn collega’s opbouwen en ik was er nog maar net maar ik vond ook dat ik voor dit meisje moest opkomen dus ik besloot mijn gevoelens erover maar op tafel te leggen. Er volgde een discussie waarin wij beide onze mening erover hebben uitgesproken.
De dagen daarna kwam die vrouw regelmatig naar me toe en ze gedroeg zich heel vriendelijk. Ook knuffelde ze het meisje dat ze een paar dagen geleden nog met een stok geslagen had voor mijn ogen en ze vroeg me van alles op een erg vriendelijke manier. Later begreep ik dat ze bang is dat ik maandag dit verhaal aan de baas voorleg die, zo hoorde ik van anderen, woedend wordt als hij dit hoort, en dat ik haar daarmee in de problemen zal brengen.
Helaas voor haar zit er voor mij niets anders op dan in het belang van het kind te handelen en dat betekend dat ik wel naar de baas toe ga op maandag. Ik ben benieuwd wat er dan verder gaat gebeuren!
En dan is het vier uur en dan mag ik weer naar huis. Met mijn zwembad voor de deur en mijn gezonde lijf, waar ik lekker kan bellen met mijn vrienden en familie, en kan winkelen tot ik verdwaal. Wat oneerlijk is de wereld, maar ik geniet er nu weer dubbel zoveel van!

  • 10 Maart 2007 - 16:40

    Laura:

    Lieve allemaal, nog heel erg bedankt voor al die lieve mailtjes, berichtjes en verhalen van thuis! Super!
    Kus!

  • 10 Maart 2007 - 19:26

    Remko:

    mooie verhalen...meer..meer...en heb je al pianisten met zonnebrillen zien rondlopen daar hahaha...dikke kus namens de kleine aart en vera.

  • 10 Maart 2007 - 19:46

    Anna-joh:

    Hee lieve Laura

    Wat een heftig verhaal. Wat een contrast ook in wat je beschrijft. Ik kan me niets anders dan heftigheid voorstellen wat er allemaal in dei dossiers moet staan. Dapper en goed dat je maandag naar haar baas gaat. Probeer inderdaad ook echt te genieten van je zwembad voor je huis en de "rijkdom". Ik zie uit naar je volgende verhaal
    Dikke kus Anna-Joh

  • 11 Maart 2007 - 13:40

    Erin:

    Jeetje lieverd! wat heftig allemaal! dat gebeurt je dan even op je 4e dag. sjongejonge! wat een contrast inderdaad met jouw vertrouwde leventje en je rijkdom, vergeleken met hen. lijkt me lastig te beslissen wat je ermee zou moeten, maar ik vind dat je een heel dapper en goed besluit hebt genomen en het je baas gewoon gaat vertellen. wat dat meisje ook gedaan heeft, ze heeft zelf zoveel meegemaakt, en dat los je dus niet op met geweld. er zou eigenlijk iets anders bedacht moeten worden waarop jullie met haar om moeten gaan en hoe ze geholpen kan worden. maar niet zoals die vrouw dat doet, met stokslagen. je doet er echt goed aan hoor, om het je baas te vertellen. geniet inderdaad wel met overdosis van de leuke dingen. ik ben zo benieuwd naar meer foto's. veel sterkte en plezier!
    liefs erin

  • 12 Maart 2007 - 10:09

    Fokje:

    Heb net al je berichtjes gelezen...Zo te zien maak je genoeg mee en is het nog niet saai! Jammer dat je nog geen vriendschap heb kunnen sluiten met de kakkerlakken!

  • 12 Maart 2007 - 15:32

    Nathalie:

    Hey Laura!
    Wat een belevenissen allemaal!!! Ik kan me voorstellen dat het allemaal wel indruk op je maakt. Maar je klinkt nog steeds erg ethousiast!
    Liefs Nathalie!

  • 12 Maart 2007 - 20:32

    Mari:

    Hi meis,

    wow heftig allemaal hoor meissie! maar wel echt goed dat je maandag naar je baas gaat! Geniet verder van alle mooie dingen. Hier in nederland gaat alles echt goed!!!!!
    dikkekusmari

  • 26 Maart 2007 - 11:40

    Erin:

    MISS YA! XXXXXXXXXXXXXX

  • 27 Maart 2007 - 06:11

    Tess-Tess:

    Heey Lau-Lau!

    Supergoed van je!
    Ohw... ff ook voor jou natuurlijk -> RAAD EENS: We zijn bij de beste 3 winkels van Nederland gekomen! Vette voorstelling, het hele hoofdkantoor was uitgelopen. Taart en bloemen enzo.

    Was behoorlijk verrast. Onder de inrduk van de verrassing... niet echt van het hoofdkantoor. Puuh!

    Arjen heeft zijn datum. 1 juni al!
    Ik ga nog heel veel dingen in orde maken en dan ook maar eens ff daar kijken. Denk erover na om ook die kant op te komen en jou ff op te zoeken. !!! Maar zo ver is het nog lang niet. Wel super spannend hoor!

    Pas goed op je kindjes he! Maar zo te horen gaat het goed. Houd ze in de gaten! Meis, hele dikke knuffel en tot je volgende verhaal!

    Liefs Tess-Tess

  • 04 April 2007 - 08:36

    Erin:

    hey lieverd! hoe gaat het allemaal daar? ik zou zo graag even naar je toe willen. even met je knuffelen en theeteuten. maar ja....... dikke smakkerd

  • 12 April 2007 - 06:11

    Tess Tess:

    Heey Lau Lau!

    Hoe gaat ie daar?
    Pasen was erg leuk! Mooi weer (veel bier natuurlijk) en eten tot je erbij neer valt (hoe slecht)!

    Verder ff een update--->
    Maxima heeft een meisje, naam komt nog.
    Koninginnedag niet vrij gekregen (BAAL)
    Arjens vertrek komt nu wel heel erg dichtbij!
    oja! m'n eerste inenting is ook alweer binnen. 'n lekkere cocktail van hepatitis A&B...MMMM!

    Goed, dat was het wel weer zo'n beetje.
    Hou ons op de hoogte!
    Liefs en hug Tess Tess

  • 31 Juli 2008 - 13:56

    Anne-Sofie:

    Hi Laura
    My name is Anne-Sofie and I am from Denmark. I'm going to work on Protea place of safety in October to March. Can you give me some informations about the place? I don't know anything at all:)

    Regards Anne-Sofie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 Juli 2009

Verhuizen!

01 Juni 2009

Paradise on earth

28 April 2009

Hoogtijdagen

04 Maart 2009

Adres

20 Februari 2009

Back in town!
Laura

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 553
Totaal aantal bezoekers 20014

Voorgaande reizen:

20 Februari 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: