Namibie & Botswana - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Laura Walker - WaarBenJij.nu Namibie & Botswana - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Laura Walker - WaarBenJij.nu

Namibie & Botswana

Door: Laura

Blijf op de hoogte en volg Laura

24 Mei 2007 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Onze City Golf is volgepakt, een backback, een koffer, veel te veel schoenen (deze vakantie bewijst maar weer eens dat niet alleen vrouwen daar een handje van hebben), een kaart van Namibie, een tent, kampeerspullen, zowat allemaal geleend.
Verder een Coast-to-Coast en een oude versie van Alternative Route. Blaadjes volgekrabbeld met aanwijzingen en tips voor de reis, wat we nodig hebben want we leven soms toch iets te vaak met de we-zien-het-wel-gedachte.
Op maandagochtend 7 uur zijn Erik en ik on-the-road, onvoorbereid, dat wel. Goed, we hadden dan misschien geen idee hoe we de tent op moesten zetten, hoe hard we konden rijden op een dirt-road of hoe we in eerste instantie uberhaupt Cape-town uit moesten komen (‘hebben we daar geen kaart van dan?’), maar twee dagen later zaten we goed en wel in Namibie!
Stel je oneindigheid voor met een weg erdoorheen en je hebt een goed idee van hoe Namibie eruit ziet. Eindeloze wegen door bergen, vlaktes, rotsen en verder a whole-lot-of-nothing. Je zal er maar autopech krijgen...
‘It’s all part of the adventure m’am,’merkt de man die ons weggesleept heeft gesleept droogjes op. We staan op een bezine-station in een stadje, wat eigenlijk geen stadje zou mogen heten want het enige wat er is, is een benzinestation, met een gat in het motorblok van onze Chico. Ze brengen ons een nieuwe auto en dat duurt een uurtje of 8, hooguit, beloofd de man van het autoverhuurbedrijf in Kaapstad. Er zit dus niets anders op dan wachten, lezen, water kopen bij het tankstation, wachten, hangen, uit eten bij het tankstation, wachten en ja.. wachten.
Met een nieuwe auto, een betere autoradio en vol goede moed zijn we de volgende dag weer vroeg op weg. De reis naar Sossusvlei leidt ons naar onze eerste dirt-road. Het uitzicht is adembenemend en ook al had ik Erik beloofd mijn kodak-momenten te beperken, we moeten af en toe gewoon stoppen om al het moois in ons op te nemen en te fotograferen. We happen stof in de auto want we zijn inmiddels in de woestijn belandt. Onderweg zien we bavianen, vosjes, kudu, gemsbok en springbok. Struisvogels rennen over de vlakte als we voorbijrijden, soms heel dicht langs de auto. Maar de wegen zijn slecht, zand en gravel, en het duurt niet lang of we hebben onze eerste lekke band. Wederom hebben we het geluk dat er binnen niet al te lange tijd iemand voorbijrijdt die weet hoe je een band verwisseld en we kunnen weer op weg, dit keer niet harder als 60 k/h.
s’Avonds eten we de beroemde ‘best appelpie ever’ op het tankstation van Solitaire, genoeg om als avondeten te fungeren en drinken we hunters dry voor onze tent, die we inmiddels in no-time op kunnen zetten.
Na de vele uren die we inmiddels in de auto hebben doorgebracht, besluiten we de volgende dag van Sossusvlei te gaan genieten en nog een nacht in Solitair door te brengen. Dit betekend dat we ons, toch al wat ambitieuze reisschema, moeten aanpassen, maar het was het waard!
De dag begon wederom met een lekke band. Gelukkig kwamen daar onze camping-buren uit Litouwen aanrijden die ons met alle plezier meenamen. Eindeloze bergen rood zand, woestijn, hagedisjes en droge, gebarsten grond maakt van Sossusvlei een magische plek. We beklimmen ‘big mamma’ in de zinderende hitte en rennen dan van de steile helling naar beneden. ‘Big pappa’ laten we maar even voor wat het is.
De volgende morgen rijden we met een halve Kalahari in onze auto, tassen en kleren de woestijn uit, op weg naar Walvisbay om flamingo’s te kijken. We slapen in Swakopmund. Vreemd hoe je na een paar dagen woestijn weer heel dankbaar in de bewoonde wereld kunt zijn.
Het hoogste punt van onze reis, de hoofdstad Windhoek, was zeker niet het hoogtepunt. Op zondag is Windhoek een uitgestorven stad waar niets te beleven valt. We rijden dus verder naar de grens met Botswana en we slapen op een creepy camping in de wildernis. Erik en ik zijn allebei niet zo dapper als het op wilde beesten aankomt, hoe klein ook. Wat hebben we gegild om sprinkhanen die in je tent zitten, muizen, hagedissen en bavianen.
In Botswana loopt al het vee op de weg. In verband met de trek van de gemsbok en de springbok zijn hekken verboden en is het rijden op de toch al niet al te goede wegen een missie op zich en het gaat dus langzaam. Langs de wegen zitten grote groepen Hornbills in de bomen (dat zijn vogels als Zazu in de Lionking).
Op de camping waar we overnachten blijken onze pinpassen niet te werken en we geven daardoor al onze pula’s uit die we in cash hebben. De volgende dag vertrekken we zonder al te veel eten en benzine in de hoop bij de volgende plaats te kunnen pinnen en tanken. Helaas is er in de meeste kleine dorpjes waar we doorheen rijden niet eens een ATM, alleen wat huisjes van leem met rieten daken. Als het pijltje van de benzinemeter in het rood terecht komt, besluiten we bij een boerderij aan te kloppen en om wat benzine te vragen, er zit niets anders op. We krijgen tien liter, gratis en voor niets en halen het tot net over de Zuid-Afrikaanse grens. Daar gaan we naar het eerste de beste tankstation, alsnog in-the-middle-of-nowhere en we tanken voor 300 rand (ongeveer 30 euro), kopen chips en cola en willen met onze pinpas betalen die vervolgens niet werkt.
Het is ongelovelijk en hartverwarmend hoe vreemden elkaar hier voor niets te hulp staan. Na het horen van ons verhaal, staat de eigenaar erop dat we niet voor de benzine betalen. Zijn dochter maakt sandwiches voor ons en ook de chips en de cola wordt ingepakt. We kletsen wat met de familie en ik spreek af in ruil nederlandse boeken op te sturen omdat afrikaners onze taal heel grappig vinden.
En dan zijn we weer in Kaapstad na een fantastische en avontuurlijke reis. Ik garden-route (bij deze een nieuw werkwoord) naar huis. De reis duurt 12 uur maar is schitterend.
En dan voelt home-sweet-home PE ook weer goed. Heerlijk om de kinderen op stage weer te zien, Bacs die tegen me opspringt en na een bijna eindeloze dag bij home-affairs mag ik hier gelukkig toch blijven (pfieuw!).
Foto’s staan op http://laurahage.nl.picturepush.com

Tot schrijfs weer!

Heel veel liefs vanuit Zuid-Afrika,
Laura

  • 24 Mei 2007 - 19:37

    John:

    geweldig hoor, al die ervaringen die je mee maakt, en hoe je schrijft, ik zie het helemaal voor me.

    gr. John

  • 25 Mei 2007 - 07:37

    Fokje:

    Fantastisch Laura, wat een prachtig verhaal! En ik maar denken dat je daar naar toe ging om stage te lopen; wat een misunderstanding!

  • 25 Mei 2007 - 07:57

    Pauline:

    Hey Laura!

    Wat een avonturen zeg! Je maakt wat mee daar! Echt leuk om te lezen ook. En geweldige foto's. Ik kan me voorstellen dat het lastig is om je kodak-momenten te beperken!

    Liefs Pauline

  • 25 Mei 2007 - 10:39

    Frank Amsterdam:

    Mooi avontuur Lau! Maar dat jullie geen band kunnen verwisselen????

    Ik heb ook de de appeltaart gegeten in Solitaiire...hij is ok maar zeker niet de lekkerste in de wereld toch?

    have fun

  • 25 Mei 2007 - 11:34

    Jeanine:

    Wauw Laura! Wat ontzettend gaaf wat je allemaal meemaakt zeg! Ik ben echt oprecht jaloers. Jammer dat ik niet zoveel avonturiersinstinct heb! Vertel ook eens over je stage, ben ik benieuwd naar!

    Liefs Jeanine

  • 25 Mei 2007 - 14:54

    Erik:

    Yebo yeah! Kan niet geloven dat ik bijna alweer twee weken thuis ben!
    Nog even dit, kan ik de andere lezers niet onthouden
    Zitten we 's avonds te genieten van hunter's, staar ik een tegemoetkomende muis angstaanjagend in de ogen.. Laura heeft het beest weggejaagd, zachtmoedig, maar in mijn ogen heldhaftig! Nadat het beestje nog een keer probeerde een toenaderingspoging te doen, heb ik Laura gevraagd of ik aan de andere kant mocht zitten om een nieuwe confrontatie uit de weg te gaan.
    Even later diezelfde avond...
    Ik: Ik hoor dus echt zeker weten iets grommen..
    Laura: Dat is een oud wijf verderop dat haar keel schraapt.
    Ik: Nou dat hoop ik dan maar!!!
    En toen we besloten om de avond (en de, al dan niet vermeende, beesten) vaarwel te zeggen en ik de tent sloot, was ik bijna zeker van het feit dat er iets mee naar binnen vloog. Nog even gezocht met de telefoon, die als zaklantaarn diende, maar het haalde niets uit. Waarschijnlijk toch verkeerd gezien..
    Ik was nog bezig mijn plekkie voor de nacht te installeren, slaakt Laura een kreet en met een aantal schokbewegingen zit ze binnen twee seconden bij mij op schoot. De sprinkhaan die dit tafereel veroorzaakt had, ving ik in een pakje sigaretten en liet deze buiten de tent weer vrij.
    We hebben een avontuur beleefd, o o o, een avontuur beleefd, ja ja ja, een avontuur beleefd!!!
    Hahaa!! Lieve Lau, mis je en denk met veel plezier terug aan onze twee weken gekheid, spanning, vertrouwen, onuitputtelijk repertoire aan zang, onervarenheid (hoewel we aanvankelijk overtuigd waren van het tegenovergestelde), nog veel meer en meer dan ik op kan noemen, maar vooral ontzettend veel plezier en lol!!
    Dank je wel :-D
    Dikke, dikke kus
    Dank je wel en dikke kus (nog een keertje :-D)

    Erik




  • 27 Mei 2007 - 11:59

    Martine:

    Hey Laura echt super die verhalen!! Tlijkt wel of je daar al volledig ingeburgerd bent ;) Heel veel plezier nog verder!
    Liefs

  • 29 Mei 2007 - 11:20

    Geeske:

    Wauw wauw wauw!

    Wat een ontzettend mooi verhaal en met de foto's geniet ik met je mee! Super Laura, dat je dit tussen je stage door kunt doen, veel van het zuidelijk Afrika kan zien en lekker kunt rond touren!

    En dan..als ik je foto's zie..denk ik weer terug aan Zambia, de mooie natuur, de lieve mensen en de geuren die daar zo sterk zijn.

    Een hele dikke kus!
    Geeske

  • 30 Mei 2007 - 13:26

    Erin:

    hey meisie! weer zo'n supermooi verhaal! natuurlijk hadden we al van erik hele verhalen gehoord, daardoor kon me misschien wel extra goed inleven, helemaal na de foto's gezien te hebben.
    thanx voor je presents! super blij mee! maar je belletje op mn verjaardag alleen al was het prachtigste cadeau!
    lieverd, in gedachten ben ik bij je!
    liefs en dikke knuffel

  • 31 Mei 2007 - 20:12

    Joost:

    jo jo Hage,

    idd lang verhaal maar wel boe
    iend hoor.
    Volgende keer gewoon met de olifant reizen...of een gewone golf.

    groeten vanuit een nat Nederland.

    LATER...

  • 03 Juni 2007 - 17:42

    Tess-Tess:

    " "

  • 03 Juni 2007 - 17:43

    Tess-Tess:

    Met andere woorden... K ben dr stil van! En dat gebeurd niet vaak. Wat een mooie foto's lau-Lau!

    Dikke vette hug en tnx voor je hart onder de riem. Hug-Hug!

  • 11 Juni 2007 - 11:38

    Marga:

    wat maak je toch een leuke, sensationele en spannende dingen mee en de foto's zijn hartstikke mooi. Toby heeft een medicijnenkuur gekregen en dit helpt gelukkig wel. Tot schrijfs!

  • 11 Juni 2007 - 12:18

    Amanda:

    He lieve Laura,

    Ik had wel gehoorde dat je stage in Zuid-Afrika ging lopen, maar wat geweldig om nu over jouw eigen reis ervaringen te kunnen lezen...Zo te horen gaat het goed met je, wat mij blij maakt. Je schrijft goed! Hoe lang zit je daar? Ik zou het heel erg leuk vinden om je na al deze jaren eindelijk weer te zien! Als je het leuk vind kunnen we misschien iets op de lange termijn plannen, als jij weer in nederland bent? xxx veel liefs, Amanda

  • 12 Juni 2007 - 11:29

    Jildou:

    Wat een mooie verhalen allemaal! Ik lees het met veel plezier! groetjes Jildou

  • 07 Augustus 2007 - 11:22

    Renée :

    Ik loop een beetje achter met lezen omdat ik je site net pas 'ontdek', maar wow wat een mooi reisverslag. :)

    Wat kan je je vergissen in je eigen skills he, haha? Ik heb begin juli een reis gemaakt door Namibie, Botswana, Zimbabwe en Zambia, en wat was ik blij dat we experienced Africans bij ons hadden om te overleven in de bush-bush (vooral in northern Botswana...). Megastoer dat jullie met z'n 2en met de auto zijn gegaan.

    Ga nu ook even de rest lezen! ;)

    Liefs,
    Renée

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 Juli 2009

Verhuizen!

01 Juni 2009

Paradise on earth

28 April 2009

Hoogtijdagen

04 Maart 2009

Adres

20 Februari 2009

Back in town!
Laura

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 123
Totaal aantal bezoekers 20011

Voorgaande reizen:

20 Februari 2007 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: